Personal tools
    My NKC account        My SLK account        Full version        Contact        Czech
search our website    search in catalogue

    Skip to content. | Skip to navigation

    You are here: Home Služby Doporučení pro poskytování meziknihovních služeb a dodávání dokumentů

    Doporučení pro poskytování meziknihovních služeb a dodávání dokumentů

    Předkládaný dokument vznikl jako výsledek diskuze členů sekce IFLA pro oblast dodávání dokumentů a sdílení zdrojů. Byl formulován na základě praktických zkušeností uvedených v následujících dokumentech:

    • Performance of Interlending in Nordic Academic Libraries: Report for NORDINFO Board
      Pentti Vattulainen, 2003
    • Measuring the Performance of Interlibrary Loan Operations in North American Research & College Libraries
      Mary E. Jackson. Washington: Association of Research Libraries, 1998
    • Interlibrary Loan and Document Delivery Benchmarking Study
      National Resource Sharing Working Group; Canberra: National Library of Australia, 2001

    Tyto základní teze lze použít v rámci vlastních oddělení meziknihovních služeb a také jako pomůcku pro vytváření cílových standardů. Je zřejmé, že ne všechny knihovny budou schopny uskutečnit (začlenit) a dodržovat tato doporučení jako celek, ta se však mohou stát vodítkem jejich současných služeb a zároveň i cílem jejich dalšího rozvoje.

    Obecná doporučení

    • Urychlení/zmodernizování procesu uvnitř vlastní knihovny
      • definovat jednotlivé indikátory různé úrovně služeb, časový horizont jednotlivých služeb, sledování zabezpečení služby v souladu se stanovenými kritérii
      • provést vyhodnocení vlastní praxe a zabezpečit změny na základě těchto zjištění
      • zredukovat počet pracovníků, kteří požadavek vyřizují, a tím i počet ručních operací při vyřizování požadavku
    • Všechny požadavky by měly být evidovány v jednom elektronickém systému, nejlépe v takovém, který je schopen spolupracovat s jinými MS/DDS systémy
    • Vytvářet statistická data k monitorování v rámci národního systému a pro lokální potřeby
    • Naplnit souborný katalog údaji o exemplářích, zabezpečit jejich aktualizaci společně s informacemi důležitými pro sdílení fondů
    • Rozvíjet reciproční dohody poskytování meziknihovních služeb

    Zaměstnanci/Pracovníci

    • Využívat odborných zkušeností a znalostí pracovníků
    • Pracovníci by si měly průběžně zvyšovat kvalifikaci a být školeni v užívání nových nástrojů, prostředků a zdrojů
    • Podporovat výměnu zkušeností na národní a mezinárodní úrovni

    Technologie

    • Hardwarové a softwarové prostředky musí být neustále aktuální (pravidelná aktualizace a zavádění nových technologií)
    • Vyzývat a podporovat uživatele k podávání požadavků elektronickou cestou
    • Dát koncovému uživateli možnost ověřit si status vyřízení online
    • Vyřizovat všechnu komunikaci týkající se objednávek elektronicky

    Uživatelé

    • Soustředit se na potřeby a priority koncových uživatelů
    • Dělat pravidelně průzkum mezi uživateli meziknihovních služeb

    Doporučení pro žádající knihovnu

    • Meziknihovní služby musí být integrovanou součástí služeb knihovny
    • Zavádět nové technologie ve všech procesech služby
    • Neomezovat počet požadavků jednotlivých koncových uživatelů
    • Motivovat koncového uživatele ve využívání služby
      • zabezpečit přístup uživatele do souborného katalogu s možností následného objednání dokumentu
    • Zpracovávat požadavky uživatelů neprodleně, rychle a efektivně
    • Užít získaných zkušeností při výběru dožádané knihovny z hlediska rychlosti dodání požadavku a ceny za konkrétní službu
    • Dodržovat podmínky dožádané knihovny a pečovat o půjčené dokumenty
    • Nabízet platbu prostřednictvím IFLA voucherů
    • Doručit dokumenty nejrychlejším možným způsobem koncovému uživateli
      • poslat kopie elektronicky, pokud je to možné
      • kontrolovat rychlost doručení na základě pravidelných průzkumů

    Doporučení pro dožádanou knihovnu

    • Užít zkušeností svých zaměstnanců při vyřizování požadavků a expedici dokumentů ze skladišť pro minimalizaci chyb a omylů
    • Používat nejrychlejší možnou metodu doručení
    • Vyřídit požadavek nejlepším možným způsobem
    • Mít jistotu, že licenční smlouvy obsahují i ustanovení o využití online zdrojů pro meziknihovní služby
    • Vytvořit online formulář pro objednání dokumentů a/nebo spolupracovat s dalšími MS/DDS systémy
    • Zpracovat svoji strategii a zásady meziknihovních služeb a vystavit je na www stránkách
    • Přijímat IFLA vouchery jako platidlo za poskytnuté služby

    Použité zkratky:

    MS – meziknihovní služby
    DDS – služba dodávání dokumentů

    Jana Huňová